Türkiye geliştikçe firmaların reklam-tanıtım ihtiyacı da artıyor. Tanıtım filmine en fazla ihtiyaç duyanlar da genelde yurt dışına ihracat gerçekleştiren fabrikalar. Ancak fabrikalar için tanıtım filmi yapımı çok da kolay bir süreç değil. Birçok firma benzer alanda faaliyet gösteren yabancı muadillerinin videolarını örnek göstererek, "benzer bir video" talebinde bulunuyor. Halbuki bu tarz videoların, firmaların tanıtımına ve imajına neredeyse hiç bir katkısı olmuyor. Peki öyleyse fabrika tanıtımı nasıl yapılmalı? Fabrika tanıtım filmlerine nasıl bir yol izlenmeli? Fabrika tanıtım filmi fiyatları ne kadar? İşte tanıtım filmine ihtiyaç duyan fabrikalar için yol haritası niteliğindeki yazımız...
FABRİKA TANITIM FİLMİNİN OLMAZSA OLMAZLARI
Günümüzde en küçük firmaların bile tanıtım filmleri var. Herkes kendi vizyonu, geliri ve hedefleri doğrultusunda bir tanıtım filmi hazırlatıyor. Bu tanıtım filmlerinin en büyük özellikleri, benzerlikleri. Halbuki farklı dallarda, farklı hedef kitlelerine ve farklı donelerle gitmesi gereken tanıtım filmleri nasıl benzer hale geliyor? Burada şüphesiz en büyük suç yapım firmalarında. Firmalar yaratıcılıktan uzak kalıyor ve ezberledikleri sahneleri çekmeyi tercih ediyorlar. Halbuki tanıtım filmi böyle olmamalı.
Öncelikle fabrika tanıtım filmlerinin olmazsa olmazlarına bakalım;
Marka tasarımı
Yaratıcı senaryo
Videonun yayınlanacağı mecraya göre süre planlaması
Senaryoyla sınırlandırılmış çekim
Doğru görüntüleme tekniklerinin kullanımı
Güçlü bir seslendirme
Güçlü post prodüksiyon
SADECE FABRİKA TANITIM FİLMİNİ DÜŞÜNMEYİN, MARKAYI DÜŞÜNÜN
Türkiye'de birçok firma ne kadar büyük olursa olsun kurumsal yapısını tamamlamış sayılmaz. Bu nedenle sadece sıradan bir tanıtım videosuyla mucizeler yaratamazsınız. Öncelikle firmalar her ne kadar kurumsal olmasa da dışarıda bırakacakları izlenim kurumsal olmalı. Bunu da tanıtım filmi dışında, markayı öne çıkaran yöntemlerle yapabilirsiniz. Tanıtım filmi tek başına düşünülmemeli.
Firmaların çoğu, gerçekten özgün tasarıma ve kreatif dokunuşa sahip bir logoya sahip değil. Halbuki özellikle fabrika tanıtım filmi gibi videolarda, kurumsal logo birçok planda görünebilir. Bu nedenle logoya dair bir tasarım gerekiyorsa işe oradan başlamakta fayda var. İkinci nokta ise tanıtım filminde yer alan temel sloganın kurumun internet sayfasında, mail imzalarında, ofisinde, fabrikasında da yer alması ve buna çağrıştıracak öğeler bulunması. Üçüncü nokta fabrika tanıtım filmi çektirmeyi düşünen firmanın, bu tanıtım filmini reklam çalışması veya saha çalışması atağı gibi unsurlarla desteklemesi.
Ve sonuncu olarak da tanıtım filminde kurumsal kimliği yansıtacak unsurların, hem metinsel, hem de görsel olarak kullanılması.
Bu unsurlar sağlanmadan çekilecek tanıtım filmlerinin etkisi, yok denecek kadar az olur.
Tanıtım filmi öncesi marka tasarımı desteği İKM Prodüksiyon'da.
FABRİKANIZIN NE ÜRETİYOR? HEDEF KİTLESİ KİM?
Fabrikalar bir anlamda üretim merkezleridir. Ancak bazı fabrikalarda üretilen ürünler sadece kurumsal firmalara hitap ederken, bazı fabrikalarda üretilenler direk halka ulaştırılır. Mesela bir deterjan fabrikasının hedef kitlesi bütün toplum olabilirken, arabaların fren sistemine boru üreten başka bir fabrikanın hedef kitlesi, sadece araçların ana üreticileri gibi dünyada toplasan 20'yi geçmeyecek firma olabilir.
Farklı hedef kitleler farklı dil, çekim tekniği, senaryo ve hatta ses gerektirir. Daha çok toplumdaki kadınları hedef kitlesine alan bir marka için sıcak ses tonuna sahip kadın ses daha uygunken, otomobil şirketleri gibi erkeklerin daha fazla bulunduğu alanda tok sesli bir erkek seslendirme sanatçısı seçimi daha iyi sonuçlar verebilir. Hedef kitle yabancılarsa ingilizce seslendirme daha etkili ve anlaşılır olabilir. Bu nedenle hedef kitlenin belirlenmesi, fabrika tanıtım filmlerinin en önemli ayağıdır.
Hedef kitleyi gözeten tanıtım filmi senaryosu İKM Prodüksiyon'da.
FABRİKA TANITIM FİLMİNİ NEREDE KULLANACAKSINIZ?
Tanıtım filmi talebi firmadan geldiyse hedef kitle sorusunun ardından sorulması gereken soru şudur; "Fabrika tanıtım filmini nerede kullanacaksınız?"
Günümüzde tüketim toplumu, birçok konuda kendini hissettiriyor. İnsanlar uzun videoları izlemekten artık sıkılıyor. Haber siteleri ve bazı video paylaşım sitelerinde 5 saniyelik mecburi izleme süreleri insanlara fazla geliyor. Öte yandan da tanıtım videolarının anlatmak istediği birçok konu ve nokta var. Yayınlanması düşünülen mecraya göre en doğru zamanda en doğru anlatımın sağlanması gerekiyor. Bunun için de filmin gösterileceği kaynaklar önemli hale geliyor.
Bir fuarda gösterim için olması gereken süreyle, sosyal paylaşım sitelerinde paylaşılacak videoların süresi farklı olabiliyor. Firmanın internet sitesinde çok daha uzun versiyona sahip tanıtım filmine yer verirken, başka platformlarda tüketim miktarına göre bu süre kısalabiliyor.
Paylaşım yerlerine göre farklı süre seçenekleri İKM Prodüksiyon'da.
ÇEKİMİ SENARYOYLA SINIRLANDIRIN, HER ŞEYİ ÇEKMEYİN
Türkiye'de çoğu markanın kurumsal bir kimliğinin olmaması beraberinde başka sorunları da getiriyor. Firmadaki bazı yetkililer aslında filmde yer almaması gereken bazı planların çekimi ve kendi kafalarındaki senaryo konusunda ısrarcı olabiliyor. Bu konuda ender de olsa bazı yöneticilerin haklılık payı da bulunabiliyor. Bu nedenle çekimden önce herkesi dinleyin, akıllarına takılan noktalarda aydınlatın ve bir çekim planıyla işe başlayın. Her şeyi çekelim, elimizdekilere göre kullanırız anlayışı, hiç bir şeyin doğru çekilememesi sonucunu doğuruyor. Bu nedenle çekim senaryosuna bağlı kalmaya çalışın. Genelde daha az görüntüyle daha doğru bir tanıtım filmi hazırlanır.
İKM Prodüksiyon, senaryoya uygun çekimleriyle zamandan tasarruf ediyor, maliyeti düşürüyor.
DOĞRU GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİNİ KULLANIN
Tanıtım filmlerinde bazı öğeler slow motion çekimlerle daha etkili anlatılabilinirken, bazı öğelerin anlatımı ancak time lapse tekniği ile mümkün olabiliyor. Bunun için kullanılacak her açının, hangi çekim tekniği ile ne kadar sürede çekileceğinin önceden planlanması gerekiyor. Böylece post prodüksiyonun işi hafifletilmiş oluyor. Birçok prodüksiyon şirketi, çekim aşamasında yapması gerekenleri post prodüksiyona bıraktığı için olumsuz sonuçlarla karşılaşabiliyor.
İKM Prodüksiyon, sahip olduğu olanaklarla her aşamada doğru görüntüleme tekniklerini kullanıyor.
ETKİLİ TANITIM FİLMİ VİDEOSU İÇİN ETKİLİ SESLENDİRME ŞART
Günümüzde, özellikle kamuya açık alanlarda gösterilen tanıtım filmlerinde seslendirme yer almıyor. Bu tarz tanıtım filmlerinde anlatılmak istenilen yazı ve grafiklerle hedef kitleye ulaştırılıyor. Ancak yine de etkileyici bir ses her zaman insanları ekranda tutmayı başarıyor. Ses öğesi güçlü ve verilmek istenilenle uyumlu bir müzikle çok daha ön plana çıkıyor.
İKM Prodüksiyon, fabrika tanıtım filmlerinde alanında tecrübeli ve etkili sesleri kullanıyor.
POST PRODÜKSİYON'DA HEM YETENEK HEM TECRÜBE GEREKLİ
Tanıtım filmi son halini, post prodüksiyon adı da verilen kurgu+efekt+renk aşamalarında alıyor. Bu nedenle her ne kadar önceki aşamalar oldukça önemli olsa da işin teknik açıdan belki de en önem noktası burası. Renk, özel efektler, 3d animasyon ve kurgu, videodaki anlatımı güçlendirecek öğeler. Bir film ne kadar iyi çekilmiş olursa olsun, kurgu aşaması sonrasında ortaya kötü bir film çıkabiliyor.
İKM Prodüksiyon, kurgu aşamasında filmin daha da değerlenmesini sağlayan tanıtım filmleri hazırlıyor.
FABRİKA TANITIM FİLMİ FİYATLARI NE KADAR?
Firmaların tanıtım filmi çekiminde en fazla dikkat ettikleri noktalardan biri de fiyat. Peki fabrika tanıtım filmi fiyatları ne kadar olmalı? Fabrika tanıtım filmi fiyatı nasıl belirlenmeli?
Öncelikle unutulmaması gereken nokta şu ki bu işin standart bir fiyatı yok. Bu nedenle fabrika tanıtım fiyatını internet araştırmasıyla gerçekçi olarak tespit etmek yanlış olur. Gerçek bir fiyat araştırması için öncelikle elinizde kabaca da olsa bir senaryo ve çekim mekanları bulunmalı.
Bugün bir tanıtım filmini sıradan bir DSLR makinayla da çekmek mümkün, profesyonel gelişmiş bir video kamerayla da. Bunlardan birinin günlük kirası 150-200 TL iken, diğerinin kirası yerine göre 4-5 bin TL'yi bulabiliyor. Aynı şekilde çekimi yapılacak mekanın gereksinimleri (ışık gibi), hazırlanacak videoların kullanım alanları (TV, internet, fuar vs), içeriğinde seslendirme ve cast olup olmayacağı da fiyatlandırmayı etkileyecek temel unsurlardan.
Sadece ekipman fiyatı değil, ekip fiyatı da tecrübesine, yeteneğine, kalitesine göre çok büyük farklılık gösterebiliyor.
Yapılan en büyük hatalardan biri de tanıtım filmi çekimi işini firmanın satın alma yetkilisine bırakmak. Satın alma yetkilisi fiyat karşılaştırması yapar. Ancak fiyat karşılaştırması en doğru seçenek olmayabilir. Firmalar fiyat-performans analizini iyi yapmalı.
Comments